top of page

קורס ויפאסנה בכלא חרמון


לפני שבוע חזרתי מ-10 ימים בכלא חרמון. לא דובר בעונש מאסר אלא בזכות שקיבלתי מטעם העמותה לויפאסנה בישראל, שערכה בבית הסוהר קורס ויפאסנה בן 10 ימים בשיטתו של גואנקה, בשיתוף עם בית הסוהר. את הקורס סיימו 9 אסירים שלמדו ותרגלו את טכניקת המדיטציה העתיקה ורבת העוצמה הזו.

כמתרגל ויפאסנה ותיק, להתנדב בקורס כזה זו חוויה מרגשת ומעוררת השראה. כמטפל, ההזדמנות ללוות אנשים בתהליך שינוי כה עמוק ומשמעותי, לימדה אותי המון ועוררה בי מחשבות.

מחשבה אחת שליוותה אותי היתה השוני הרב של האווירה בקורס לעומת האווירה השוררת בשגרה בבית הסוהר. למי שלא מכיר, קורס ויפאסנה מתנהל בשתיקה מלאה. על כל תלמיד להימנע מליצור קשר עם תלמידים אחרים והתקשורת היחידה היא עם המורה ומנהלי הקורס. בניגוד לחיי השגרה באגפי הכלא השונים, כל תלמיד זכה לחדר אישי ולפרטיות בסביבה נטולת עישון. השקט ששרר באגף בו התקיים הקורס היה ניגוד מוחלט לאווירה המתוחה וללוח הזמנים העמוס שהאסירים מורגלים בו.

מחשבה נוספת היתה בנוגע לשוני בין הנלמד בקורס לתכניות הטיפול הנהוגות בכלא: האסירים בכלא חרמון, אלו שבמחלקות, נמצאים בטיפול מאד אינטנסיבי, בדרך כלל בקבוצות, שכולל הרבה שיקופים מחבריהם ומהמטפלים בנוגע לאינטרקציות שנוצרות שם. זה כמו להיות כל היום בהיכל מראות, ששולח להם את השתקפותם דרך העיניים הסובייקטיביות של חברי הקבוצה והמטפלים. אצל חלקם זה עובר את ההגנות הטבעיות ומאפשר קבלת מבט מהצד בנוגע להתנהלותם, ואצל חלקם זה רק מקשיח את ההגנות, תוך שהם מפתחים שפה שמיועדת לרצות את אזני המטפלים. מדיטציית ויפאסנה שונה מטיפול זה בכך שהיא מפגישה אותם, דרך התבוננות שיטתית בנשימה הטבעית ובתחושות הגוף, עם האמת האוניברסלית ועם המציאות הפנימית שלהם, ללא כל תיווך.

מחשבה נוספת היתה בנוגע ליחס שלנו לאסירים, כמתנדבים בקורס וכאנשים חיצוניים למערכת של הכלא. בכל תהליך ההרשמה שלהם, וכן לכל אורך הקורס, לא שאלנו אותם או את הנהלת הכלא מה הסיבה שהם במאסר. למשך 10 ימי הקורס לא עסקנו בעבר שלהם, אלא ראינו רק את מאמציהם העצומים בהווה להתמודד עם הקשיים הנלווים לעבודת השינוי שלקחו על עצמם.

השהייה במחיצת האסירים לכל אורך הקורס, בתנאי מחייה ומגורים זהים לשלהם, לימדו אותי הרבה על הקו הדק הקיים בין אדם חופשי לאסיר: העמיקה הבנתי כי כולנו - אסירים ו"חופשיים" - אסירים בתוך תודעתנו, כבולים להתניותינו ולתגובותינו האוטומטיות. כולנו - מי יותר ומי פחות - מלאים במשקעי נפש כמו שנאה, כעס או חמדנות, שבנסיבות מסוימות יכולים לבוא לידי ביטוי בפעולה שאינה הולמת.

הקורס הסתיים בהצלחה רבה. המשתתפים בו עברו תהליכים עמוקים ומרשימים של מפגש בלתי אמצעי עם הוויתם. פניהם הקורונות בסוף הקורס והמבט בעינייהם העידו יותר מכל על התהליך שעברו.


bottom of page